شاهنشاهان پهلوی

شاهنشاهان پهلوی

پنجشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۸۶

پنجاه و دو جنگ مهم ایران قسمت دوازدهم

جنگ ميكال نبرد خشايارشا با يونانيها

پس از شكست ايران در جنگ پلاته يوناني هاي سامس و ينياني سفيراني را نزد فرمانده نيروي دريايي يونان قرستادند و از او خواستند كه آنها را از دست پارسها نجات دهند. او نيز به همراه نيروي دريايي يونان به طرف سامس حركت كرد. سپس پارسها از مسئله اطلاع پيدا كردند و قرار شد كه بطرف ميكال حركت كنند تا در حمايت نيروي زميني خشايارشا قرار بگيرند. آنها كشتي ها را به خشكي كشاندند و دور آنها ديواري از سنگ و چوب كشيدند تا مثل سنگري از سربازان حمايت كنند. ولي لاسدموني ها به سنگر پارسها حمله كردند و توانستند كه سنگرها را خراب كنند و به داخل آنها نفوذ كنند. در اين جنگ ينيان ها كه قبلا جز كشور هاي تابع ايران بودند ، كمك زيادي به يوناني ها كردند و علاوه بر آن گروه هاي ديگري هم به پارسها خيانت كردند. در نتيجه ايراني ها شكست خوردند. پس از جنگ يوناني ها به طرف هلس پونت حركت كردند تا پل آنجا را خراب كنند ولي اين پل قبلا خراب شده بود. بعضي از تاريخ نگاران مي نويسند كه جنگ پلاته و ميكال در يك روز اتفاق افتاده بود. نبرد سس تس در سال 479 (پ .م ) اتفاق افتاد. سس تس در طرف آسيايي تنگه داردانل قرار دارد. با اينكه ايراني ها آمادگي لازم را براي حمله يوناني ها نداشتند ولي يوناني ها هم پس از يك دوزه محاصره طولاني موفق به تصرف شهر نشدند. چون فصل پاييز رسيد ، يوناني ها از جنگ خسته شدند و به فرمانده شان گفتند كه به يونان برگردند ولي سرداران قبول نكردند. آنها آنقدر محاصره را ادامه دادند كه آذوقه شهر تمام شد و موفق به تصرف شهر شدند. سپس يوناني ها با غنايم جنگي زياد در سال478 (پ .م ) به كشور خود بازگشتند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
از وب گاه شما خیلی خوشم
پرسش های بیشماری که در ذهنم بود تا حدودی در نوشته های شما پیدا کردم میخواستم که گه میشود با شما همکاری کنم .
من خودم زبان آلمانی را 5 سالی هست که در حال یادگیری هستم مشکلی که وجود دارد که من از آن کمی دلخور هستم این است زبان های بیگانه ای مانند فرانسوی در موسسه های زبان دارند خیلی تبلیغ می کنند و زبان آموزهای زیادی را جذب این زبان میکنند در حالی که متاسفانه جایی از زبان پر مغز آلمانی نیست .از شما در خواست دارم که در این سایت از زبان آلمانی بیشتر بنویسد و در موسسه های زبان برای این زبان آلمانی بیشتر تبلیغ کنیم .چون به گفته ویتکن اشتاین زبان همان زندگی است.ممنون از همکاری آینده شما
J.nasserifar@gmail.com

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز
از وب گاه شما خیلی خوشم
پرسش های بیشماری که در ذهنم بود تا حدودی در نوشته های شما پیدا کردم میخواستم که گه میشود با شما همکاری کنم .
من خودم زبان آلمانی را 5 سالی هست که در حال یادگیری هستم مشکلی که وجود دارد که من از آن کمی دلخور هستم این است زبان های بیگانه ای مانند فرانسوی در موسسه های زبان دارند خیلی تبلیغ می کنند و زبان آموزهای زیادی را جذب این زبان میکنند در حالی که متاسفانه جایی از زبان پر مغز آلمانی نیست .از شما در خواست دارم که در این سایت از زبان آلمانی بیشتر بنویسد و در موسسه های زبان برای این زبان آلمانی بیشتر تبلیغ کنیم .چون به گفته ویتکن اشتاین زبان همان زندگی است.ممنون از همکاری آینده شما
J.nasserifar@gmail.com