روژه گارودي ، فيلسوف فرانسوي مخالف با هولوكاست در سن 99 سالگي در پاريس درگذشت.
فيلسوف و انديشمند فرانسوي به دليل مخالفت با مساله هولوكاست و ابراز ترديد در صحت واقعه هولوكاست شهرت جهاني داشت.
وي روز چهارشنبه(هفتم تير) و در سن 99 سالگي در خانه خود در جنوب پاريس درگذشت.
پدر گارودي فردي لائيك بود؛ وي مادري كاتوليك داشت اما پس از كسب مدارج عالي علمي در سال 1982 در مركز اسلامي ژنو به اسلام روي آورد و از آن پس فعاليتهاي خود را در مخالفت با صهيونيسم جهاني و اشغال فلسطين آغاز كرد.
وي اولين اقدام عملي خود را در مخالفت با اشغال فلسطين با مقالهاي تحت عنوان معني خصومت اسراایل بعد از جنايتهاي لبنان منتشر كرد و در آن با اشاره به جنايتهاي صبرا و شتيلا به مخالفت با مواضع رژيم صهيونيستي در قبال فلسطينيان پرداخت.
وي در سال 1996 نيز كتابي با عنوان افسانههاي تشكيل دهنده سياست اسراایل، مساله هولوكاست را به چالش كشيد و اعلام كرد كه اين مساله دروغ است و آمار و تعدادي كه يهوديان از قربانيان هولوكاست منتشر ميكنند، صحيح نيست و بيشتر تحت تاثير تبليغات رسانهاي صهيونيسم است؛ اين مساله باعث واكنشهاي شديد در ميان جوامع يهودي و طرفداران صهيونيستها شد.
گارودي در سال 1998 به دليل نوشتن كتاب مذكور به يك سال زندان محكوم شد.
او که در سال ۱۹۱۳ در شهر مارسی در جنوب فرانسه در خانواده ای
کاتولیک به دنیا آمد بعدا در جوانی مذهب پروتستان را اختیار کرد.
روژه گارودی در سالهای
جنگ جهانی دوم به نیروهای مقاومت فرانسه پیوست و برای مدتی نزدیک به سه سال در
الجزایر که آن زمان مستعمره فرانسه بود، به دلیل عضویت در مقاومت زندانی شد.
او پس از جنگ به حزب
کمونیست فرانسه پیوست و به عنوان کاندیدای این حزب به مجلس ملی و سپس مجلس سنای
فرانسه راه یافت.
او مدتی پس از حمله
نظامیان اتحاد جماهیر شوروی به چکسلواکی در سال ۱۹۶۸ برای سرکوب
'بهار پراگ' به دلیل انتقادهای تندش از شوروی، در سال ۱۹۷۰ از حزب کمونیست فرانسه اخراج شد.
آنچه باعث خشم حزب
کمونیست فرانسه از آقای گارودی شد، این بود که او گفته بود شوروی دیگر یک کشور
سوسیالیستی نیست.
گارودی که در طول دوران
عضویت در حزب کمونیست یک مسیحی متعهد مانده بود در سال ۱۹۸۲ مسلمان شد. در این دوره از عمرش بوده که به
عنوان فیلسوفی صاحب نام گفت بزرگترین افتخارش این است که به رویای دوران جوانی خود
وفادار مانده است؛ یعنی به وحدت سه دین یهود، مسیحیت و اسلام.
او در یک دوره طولانی به
دلیل کارهای فلسفی و شهامت سیاسی خود در میان رسانه ها و حلقه های روشنفکری فرانسه
نفوذ بسیاری داشت.
گارودی در سال ۱۹۸۲ و پیش از مسلمان شدن، به اتفاق یک کشیش
مسیحی کاتولیک مذهب و یک کشیش مسیحی پروتستان مقاله ای نوشت که در آن گفته شده بود
قتل عامهای لبنان کاملا با منطق درونی صهیونیسم سیاسی مطابقت دارد. او پس از
انتشار این مقاله چندین بار تهدید به مرگ شد.
در میان کتب متعدد او که
عمدتا در خصوص فلسفه سیاسی و یا مارکسیسم نوشته شده اند، کتاب افسانه های بنیادین
سیاسی اسراییلی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد،
کتابی بحث برانگیز بوده است.
او به دلیل این که گفته
است کشتار گروهی از یهودیان در جنگ جهانی دوم مصداق "نسل کشی" نبوده است
مورد حمله گروهی از یهودیان صهیونیست قرار گرفت.
دادگاهی فرانسوی او را
در سال ۱۹۹۸ به جرم
"انکار کشتار یهودیان" به پرداخت ۱۲۰ هزار فرانک
جریمه محکوم کرد. طبق قوانین کیفری فرانسه تشکیک در کشتار تعداد شش میلیون نفر
یهودی در جنگ جهانی دوم جرم محسوب می شود.
گارودی در جریان محاکمه
خود باز تهدید شد و در یک مورد هم مورد تعرض فیزیکی یک فرد یهودی قرار گرفت.
با این که دولت فرانسه
انتشار مجدد کتاب افسانه های بنیادین سیاسی اسراییلی را ممنوع کرد، این کتاب به
زبانهای مختلفی ترجمه و منتشر شده است.
کمونیستها، کولی ها و
گروههای دیگر اجتماعی در کنار یهودیان در اردوگاههای کار اجباری آلمان نازی در
دوره جنگ جهانی دوم زندانی بودند و برخی مورخان تعداد شش میلیون نفر را از نظر
آماری زیر سوال برده اند.
محکومیت روژه گارودی در
فرانسه چیزی از محبوبیت او در میان کشورهای مسلمان و مورخان "تجدید نظر
طلب" در اروپا کم نکرد. رهبران بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله محمد خاتمی
در ایران و عبد الحلیم خدام، معاون سابق رییس جمهور سوریه از او به عنوان یکی از
بزرگترین فیلسوفان معاصر اروپا نام برده اند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر