شاهنشاهان پهلوی

شاهنشاهان پهلوی

شنبه، آذر ۲۵، ۱۳۹۱

25 آذرماه چه روزیه؟



اوباش سیاسی نما، برای آنکه مردم را برای تغییر روز مادر از 25 آذر به روز تولد خمینی راضی کنند، شایع کردند که ((روز مادر زمان شاه در واقع روز تولد زن شاه است)). و با تبلیغات وسیعشان سرپوش بر روی حقیقت که این روز را به افتخار روز تاسیس (((بنگاه خیریه، و زایشگاه مادران و نوزادان))) روز مادر نام نهادند، گذاشتند و مردم هم براحتی پذیرفتند. چون تاریخ ما را همیشه باید دیگران بنویسند و ما خود هرگز با تاریخ 
میانه خوشی نداریم.

بنگاه حمایت مادران و نوزادان
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بنگاه حمایت مادران و نوزادان پس از جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران از باسابقه‌ترین نهادهای نیکوکاری ایران بود. این بنگاه در ۲۵ آذر ۱۳۱۹ به فرمان رضا شاه کار خود را آغاز کرد.

بنگاه از سال ۱۳۳۸ فعالیت‌های خود را گسترش داد. ریاست این بنگاه را فرح پهلوی بر عهده داشت. این بنگاه از سال ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ به ایجاد زایشگاه‌های نوین و رایگان در شهرهای دوردست و روستاهای دور و نزدیک و هم چنین ایجاد آموزشگاه‌های مامایی و آموزشگاه‌های بهیاری پرداخت.

از آغاز انقلاب شاه و مردم تا پایان دهه نخستین آن اقدامات دیگری در زمینه‌های مختلف پزشکی و درمانی و بهداشتی اجتماعی و نیز آموزشی و تربیتی داشته که همه آنها بطور رایگان در راه حفظ مادران و نوزادن قرار می‌گیرد.

از جمله این فعالیت‌ها بنیاد بخش بهداشت و تنظیم خانواده بنگاه می‌باشد. که از سال ۱۳۴۶ برنامه اساسی خود را آغاز نمود. مددکاران و مددیارانی که در آموزشگاه بهیاری فرح آموزش یافته‌اند به خانه‌های مادران بستری در زایشگاه‌های بنگاه می‌روند و راهنمایی‌های لازم را برای استفاده از راه‌های جلوگیری و پشگیری از بارداری‌های پی در پی و هم چنین در طرز درست نگه داری از نوزاد خود و تغذیه درست و برنامه‌های بعدی مایه کوبی را به آنها می‌آموزند.

آموزشگاه مامایی بنگاه حمایت مادران و نوزادان در سال ۱۳۴۳ گشایش یافت. هدف این آموزشگاه تربیت کادر مامایی برای خدمت در زایشگاه فرح و دیگر زایشگاه‌های بنگاه، سازمانهای خیریه و بیمارستانهای دولتی در تهران و شهرستان‌ها و روستاها می‌فرستد.



آموزشگاه بهیاری فرح
آموزشگاه بهیاری فرح آمورشگاهی است وابسته به بنگاه که از سال۱۳۳۶ بنیان شد. هر سال این آموزشگاه بهیار مورد نیاز بخش‌های زایشگاه‌های بنگاه و بهیار برای کادر پزشکی دیگر سازمان‌های خیریه و بیمارستان‌های وابسته به دولت و یا بخش خصوصی را تربیت می‌کند.

زایشگاه تهران یا زایشگاه فرح دارای دویست و پنجاه تخت برای مادران و دویست و پنجاه تخت برای نوزادان است و پر مراجعه‌ترین زایشگاه می‌باشد. هر ده دقیقه به طور میانگین یک نوزاد در این زایشگاه چشم به دنیا می‌گشاید. همه خدمات در همه زایشگاه‌های بنگاه رایگان است و به علاوه مادر و نوزاد نیز سلامت به منزلشان با خود روی زایشگاه باز می‌گردند.

زایشگاه هزار تختخوابی نظام آباد در شمال شرقی تهران که در کنار آن مرکز ویژه آموزشگاه‌های مامایی و بهیاری ساخته شده‌است. ساختمان این زایشگاه در زمینی به مساحت چهل و سه هزار متر مربع بیا گردیده و یازده طبقه دارد. این زایشگاه بسیار مجهز است و برای زایمان‌های غیر طبیعی و جراح‌های زایمان‌های غیر طبیعی از متخصص‌ها و بهترین دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

زایشگاه خیابان پاستور تهران و دیگر زایشگاه‌های ساخته شده در شهرها و روستاهای ایران هما نند سرخس، چادگان، چالشتر، ایذه، قروه، بابل، ایرانشهر، رشت و ساوه و غیره شبانه روز و به رایگان با همه امکانات در خدمت مادران و نوزادان این شهرها و شهرک‌ها و دهات اطراف آن می‌باشند.

هیچ نظری موجود نیست: