شاهنشاهان پهلوی

شاهنشاهان پهلوی

دوشنبه، آبان ۲۷، ۱۳۹۲

چیدمان تصویری بخشی از مصاحبه اشپیگل با شاه



شیوه چیدمان تصویری و انتخاب تصاویر افزوده بر متن گفتگوی محمدرضا پهلوی با اشپیگل دارای بار رسانه‌ای خاص خود می‌باشد.
این دو صفحه بخشی از مصاحبه شاه ایران با هفته نامه اشپیگل می‌باشد. مصاحبه‌ای که در سال ۱۹۷۴ میلادی و در پی بحران نفتی آن دوران انجام و منتشر شده است. این دو صفحه با عکس‌هایی از محمد رضا شاه پهلوی و کشور ایران مصور گردیده‌اند. در قسمت بالا تصویری از محمد رضا پهلوی هنگام ادای نماز و در حال سجده قرار داده شده است. تصویر مقابل آن ملک فیصل، حکمران وقت عربستان سعودی را در حال انجام عبادت نشان می‌دهد.


از لحاظ بعد و بررسی رسانه‌ای سمت و جهت این تصاویر که به صورتی روی در روی می‌باشند، یکی در حالت سجده و دیگری در حالت نشسته، دارای یک بار نهفته پیام‌رسانی می‌باشد. شاید زیرنویس کنایه‌آمیز این تصاویر مطلب را روشن‌تر سازد: «فیصل مسلمان، محمد رضا پهلویِ مسلمان هنگام عبادت: ما آریایی هستیم و شما آلمانی‌ها هم آریایی هستید.» عبارت استفاده شده در این زیرنویس برگرفته از سخنان شاه ایران طی این مصاحبه می‌باشد. اما شیوه به‌کارگیری از آن و پیوند با تصاویر است که کنایه و طعنۀ خاص خود را به همراه دارد.

در قسمت پایین دو تصویر دیگر از تانک‌های مرکز زرهی و سوار ارتش ایران در کنار دهقانان ایرانی قرار داده شده‌اند. در این چیدمان تصویری جهت و سمت تانک‌های ارتش ایران به سوی تصویر دهقانان می‌باشد. اصولاً در کنار یکدیگر چیدن این دو عکس خود پرسش برانگیز و البته دارای پیام رسانه‌ای ویژۀ خویش می‌باشد. برای تکمیل این ابزار پیام‌رسانی زیرنویسی نیز به آن افزوده گشته که شامل این عبارت می‌باشد: «دهقانان ایرانی، تانک‌های ایرانی: من به هیچ کس نبایستی وابسته باشم.» فراز استفاده شده در این زیرنویس نیز برگرفته از سخنان شاه ایران طی این مصاحبه می‌باشد. انتخاب چنین تصاویری شاید تا حدودی سعی در مطرح کردن تضادهای موجود در ایران و به رخ کشیدن آن‌ها را داشته باشد.


 ترکیب این تصاویر با زیرنویس‌های طعنه‌آمیز نیز جلوه‌ای دیگر از این ترفند رسانه‌ای منتقدانه، اما از نوع منفی آن، در بازتاب سخنان و نظرات می‌باشد. بازتاب پویا و بی‌طرفانه در کنار عکس دهقانانی که با ابزاری ساده به کشت و کار مشغول هستند، تصویری از کشاورزانی که با تراکتور به این کار می‌پردازند، قرار می‌دهد. در نیمه نخست دهۀ پنجاه خورشیدی کشاورزی مکانیزه در قالب برنامه‌های «کشت و صنعت» گام‌های نخستین خود را برمی‌داشت. یکی از نمونه‌های توانا و موفق در این زمینه شرکت کشت و صنعت «یک و یک» در دشت مرغاب (استان فارس – مرودشت، تخت جمشید) است که برای بسیاری از ایرانیان در آن دوران نامی آشنا و گویای کیفیتی ممتاز بود.( با سپاس فراوان از هزار واژه)

هیچ نظری موجود نیست: